• Få en bedre forståelse for effekten af dine AdWords-annoncer med AdWords Attribution

    adwords attribueringGæsteindlæg skrevet af Sasa Kovacevic.

    Selv om du sikkert går mest op i, at dine AdWords performer mest optimalt på CPC og konverteringsrate, skal du sørge for at få det fulde billede af den enkelte annoncegruppe, kampagne eller søgeords værdi, når du skal optimere dine AdWords. Det billede kan AdWords Attribution give dig.

    AdWords Attribution gør det muligt for jer, at følge jeres kunder hele vejen frem til jeres forretning. Det giver jer en større indsigt i kunderejsen og gør det muligt for jer at identificere, hvilke AdWords der har spillet en rolle på vejen frem til, at den pågældende købte noget hos jer.

    For selv om en given AdWords-annonce ikke har skabt det sidste klik, der skabte den konkrete konvertering, kan den godt have været det, der fik kunden til at opdage jer. Den oplysning kan du ikke få, blot ved at se på CPC eller konverteringsraten. Det betyder, at du i praksis kan komme til at slette en kampagne eller annonce, der spiller en vigtig rolle for kundernes opdagelse af jeres side eller firma, fordi den ikke giver nok konverteringer eller har en meget høj budpris.

    Uden den nødvendige indsigt i de enkelte AdWords roller i kunderejsen, kan du altså komme til at slette en vigtig annonce, der hjælper til med at sælge jeres produkter eller tjenester, selv om den i sig selv ikke skaffer særlig mange konverteringer.

    Det undgår du, hvis du tager AdWords Attribution med i dine overvejelser, inden du vælger at optimere eller helt slette AdWords-annoncer, der performer dårligt set med mere konservative briller på.

    Hvad er AdWords Attribution

    Google Adwords arbejder med en række forskellige modeller for AdWords Attribution, der gør det muligt at få fremhævet de forskellige søgeord, grupper og kampagners rolle i forbindelse med konverteringen af en given kunde. Forskellen på de forskellige modeller ligger i, hvordan de forskellige klik i kunderejsen vægtes.

    Som standard anvender Google AdWords altid den attributionmodel, der kaldes for ”last click”. Her får den sidste AdWords-annonce, kunden klikkede på, før han eller hun købte, hele æren for købet. Men du har også mulighed for at vælge ”first click”. Derved kan du bedre identificere de annoncer, der skaffer besøgende til siden, før de vælger at købe noget af jer. Altså de annoncer som kunderne klikker på, første gang de opdager jeres firma eller produkter.

    Du kan bruge den lille graf oven over listerne i de enkelte AdWords-rapporter over søgeord, kampagner og annoncegrupper, til at vise oplysninger om både konverteringer og de såkaldte assisterede konverteringer – altså de klik på AdWords-annoncer, som kunderne har foretaget, uden at det førte til, at de konverterede. Hvordan du får vist disse data, kommer jeg tilbage til om lidt.

    Sådan finder du Attribution-oplysninger i Google AdWords

    Google AdWords indeholder en række rapporter, der giver dig et fantastisk godt indblik i jeres kunders kunderejse. Et helt overordnet billede finder du, ved at se nærmere på en rapport, der hedder ”Tilskrivningsoversigt”, hvis du kører med dansk som sprog på din AdWords-konto.

    Rapporten viser både hvor mange konverteringer, hver AdWords-annonce giver, samt et gennemsnit for, hvor mange dage, klik og eksponeringer brugerne brugte, før de købte noget hos jer. Det fortæller dig noget om, hvor langt den typiske kunderejse er målt i klik.

    Vil du dykke ned i detaljerne for den enkelte gruppe, kampagne eller annonce, kan du se nærmere på, hvor mange konverteringer og hvor mange assisterede konverteringer annoncen har bedraget med – altså hvor mange gange folk har købt noget, efter de har klikket på den pågældende annonce, samt hvor mange gange kunderne har klikket på annoncen forud for den annonce, der gav det sidste klik til jeres side, inden de købte af jer.

    Bliv bedre til at opdage de annoncer, der genererer kunder på sigt

    Det kan du se i rapporten Klikassisterede konverteringer. Den viser alle klik undtagen dem, der skabte en konvertering. Samtidig viser rapporten Eksponeringsassisterede konverteringer, hvor mange konverteringer det pågældende søgeord, den enkelte kampagne eller annoncegruppe har assisteret med.

    Derved får du overblik over, hvilke annoncer, kampagner og søgeord, der konverterer og hvilke der hjælper til med at få kunderne til at opdage jeres firma, hjemmeside eller webshop. På den måde får du det fulde billede af den enkelte annonces værdi for jeres konverteringer og kan dermed undgå, at du kommer til at slette en annonce, som skubber kunderne i jeres retning, men ikke skaber nogle direkte salg.

    Sådan får du vist attributiongrafen

    Som allerede nævnt kan du få et samlet overblik over både de “klassiske” og de forskellige attribution parametre på hver eneste kampagne, annoncegruppe og søgeord. Det sker i den lille graf over listen med de klassiske parametre.

    Det gør du ved at klikke på den lille knap yderst til venstre lige over den graf, der normalt viser antal klik. Som standard står der ”Klik” på knappen. Men klikker du på den, åbnes en genvejsmenu, hvor du kan vælge mellem de forskellige attributionrapporter.

    Her kan du vælge mellem f.eks. at få vist en graf over Klikassisterede konverteringer eller Eksponeringsassisterede konverteringer. Viser grafen ikke noget, har I højst sandsynligt ikke fået sat den nødvendige sporing op eller også har du fået valgt et forkert datointerval.

    Træf bedre beslutninger med AdWords Attribution

    Du kan også vælge at få vist hvor mange konverteringer annoncegruppen, kampagnen eller det enkelte søgeord har genereret, se forholdet mellem kost og antal konverteringer eller antal klik og en masse andre informationer. De kan være værd at se nærmere på, når du skal beslutte dig for, hvad der skal gøres ved en konkret kampagne, gruppe eller et konkret søgeord. Skal den beholdes, optimeres eller slettes?

    Har du f.eks. en annonce, der genererer rigtig meget trafik, men meget få konverteringer, kan det være, at du bør eksperimentere med nogle alternative formuleringer eller forøge budgettet på annoncen for at se, om det giver en øget konverteringsrate.

    Mere info?

    Der findes rigtig mange forskellige ressourcer om attribuering generelt.

    Obsidian Digital (et af de førende AdWords-bureau i Norden) har skrevet en guide til attribuering her. Google har Think With Google også skrevet en længere guide.
    Vil man nørde det helt ned i detaljer, kan man også besøge Googles blog om emnet.

    Læs deres mere dybdegående guide og forstå de forskellige attributionmodeller og -rapporter til at foretage mere raffinerede og bedre oplyste beslutninger, når du optimerer på dine AdWords.

    Samtidig undgår du at få slettet vigtige trafikskabende AdWords, hvis du har valgt udelukkende at fokusere på konverteringsraten og CPC, for at nedbringe dit AdWords-budget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *