• Facebook-annoncer, der skaber værdi for dig og din målgruppe

    Hvem vil ikke kunne lave ovenstående? Facebook-annoncer, der skaber værdi for både målgruppen og dig, der har et budskab, et produkt eller en ydelse, du i sidste ende gerne vil have folk til at købe.

    Her i indlægget ser vi på, hvad der skal til for at lave værdiskabende annoncer på Facebook, der får dine modtagere til at udføre en handling. Vi tager udelukkende udgangspunkt i content i dine ads her, da vi antager, at du kender noget til målgrupper og annoncestruktur.

    Dette indlæg er et gæsteindlæg.

    Test, test, test

    Det ville være nemt at være Facebook-annoncør, hvis du havde en konkret opskrift på succesfulde annoncer. Men det er ikke en eksakt videnskab, eftersom at mennesker er forskellige. Og så er det jo heldigvis ikke de samme produkter og ydelser, folk sælger. Det handler derfor om at teste dig frem til, hvad det er for noget content, der virker på din målgruppe.

    Når du laver dine annoncer, kan du med fordel dublere din annonce, så du laver 3-5 annoncer til den samme kampagne – blot med forskelligt indhold. Det kan sagtens være det samme budskab, men det er bare serveret på forskellig vis. Nogle responderer godt på billeder og tekst, mens andre er mere begejstrede for video. Forsøg dig frem, og se hvilke ads, der konverterer bedst.

    Heldigvis optimerer Facebook selv sådan, at den ikke bruger hele dit kampagnebudget på annoncer, der ikke performer.

    Sluk for de annoncer, der ikke fungerer, prøv eventuelt med nye, eller skru op for budgettet på de gode. Det er ikke altid retvisende med en god relevansscore, hvis der er tale om en brandingkampagne af et lavinvolveringsprodukt som fx benzin. Men tag det som et vejledende pejlemærke. Scorer du under 5, bør du nok lave en ny.

    Husk undertekster på video

    Vi har kort været inde på det. Det er ikke alle, der synes, at billeder og tekst er lige spændende. Facebook feeder dig hele tiden med posts, og det er svært at tiltrække folks opmærksomhed – medmindre du er virkelig skarp til at lave annoncer. Det er ikke nok længere at have et knivskarpt budskab, hvis ikke det kalder på en handling eller formår at skabe engagement hos målgruppen, der ser annoncen.

    Video er et af de mest effektive virkemidler på Facebook. Du kan se, om det er noget, der virker for dig. Liker, deler og kommenterer folk på dit indhold? Køber de? Tilmelder de sig dit nyhedsbrev? Når du poster video, kan du se på dine statistikker, hvor længe folk ser dem. Det er også en god indikator for, hvor lange dine videoer skal være. En god tommelfingerregel siger, at 20-30 sekunder er en god længde. Max ét minut. Fang modtageren fra start. Gem ikke det bedste til sidst.

    Langt de fleste brugere på Facebook ser video uden lyd på. Faktisk 85% har lyden slået fra på deres smartphones, tablets og computere. Husk derfor undertekster. Det er hamrende irriterende og tidskrævende. Men det er nødvendigt. Og det er bare for dumt at komme med vigtige budskaber uden undertekster, hvis folk alligevel ikke lytter.

    Hos TEXTA kan de hjælpe dig med transskription og klare dine undertekster for dig. Så kan du bruge tiden på at skabe det gode indhold, der konverterer.

    Emojis kan også være seriøse

    Emojis. Jep, den er god nok. Det virker. Prøv selv. Udarbejder du typisk konservative annoncer med skrift og billeder, skal du prøve med nogle emojis til at erstatte ord eller fuldende sætninger med.

    Igen en oplagt mulighed for at teste hvad der virker for dig. Rynk ikke næsen, før du har skabt dine første annoncer eller organiske posts med en smiley eller to.

    Du skal huske på det umiddelbare medie, Facebook er. Det er ikke konservative LinkedIn, hvor du skal være lidt mere poleret. Humor er en god måde at sælge på. Humor kan godt være seriøst, så længe der er en mening med humoren.

    Tal aldrig ned til din målgruppe. Tal til dem. Tal med dem. Få dem til at interagere med dine annoncer og posts. Så får du en klart bedre rækkevidde og en bedre relevansscore. Og en bedre omsætning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *