• Overvejelser før køb af linkbuilding

    Linkbuilding er en af de vigtigste parametre for, hvordan Google vælger at rangere et website. Linkbuilding er ydermere en disciplin, hvor man kan risikere at brænde nallerne og miste sine pladseringer på Google, hvis det går helt galt.

    Købe linkbuilding

    Var det noget med et link?

    SEO (søgemaskineoptimering) er i forvejen et spil, der kræver en enorm viden og erfaring. Viden som f.eks. vinduespudseren, der bruger sit firmawebsite til at skaffe kunder i lokalområdet, ikke har og ikke har hverken intention eller lyst til at besidde.

    Han vil blot passe sit firma og fortsat tiltrække kunder via sit WordPress-website. Han finder dog frem til SEO-begrebet, laver måske selv lidt onpage SEO og skal nu i gang med linkbuilding.

    Han har ingen forudsætning for at købe linkbuilding og det er ham, der kan ende med at blive snydt (som det desværre ofte ses). I “bedste” fald virker den linkbuilding han køber ikke – i værste fald mister han sine placeringer på Google og dermed sine kunder.

    Hvad kan du gøre før du køber linkbuilding?

    • Løbe skrigende bort, hvis du hører udtrykket ‘autogenereret’.
    • Hvis din side er dansk, vil det være meget unaturligt at få en stak links fra udenlandske websites.
    • Se eksempler på sites, hvorfra du vil få indgående links ved køb. Meget linkbuilding kommer fra blognetværk, der består af websites i svingende kvalitet. Blognetværk er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men for få år siden virkede blognetværk af ringe kvalitet – det gør de ikke længere, nu er de potentielt skadelige. Brug tools som Ahrefs og Open Site Explorer til at vurdere kvaliteten af de sites, hvorfra du vil få links.
    • Hvordan er ankerteksterne på de links, der bliver bygget? Tidligere var det vigtigt, at hvis det søgeord man gerne ville ranke på i Google var ‘Oasis’, så skulle linkets ankertekst (næsten) kun være ‘Oasis’. Nu er det en god idé (det er faktisk livsvigtigt), at linkenes ankertekster varieres til f.eks. både at hedde ‘læs mere om Oasis her’, ‘klik her’, ‘www.webadresse.dk’ etc. Variation er vejen frem, så kig på, hvordan det bliver gjort på de websites, hvorfra du vil få links.
    • Har websitet kontaktinformationer eller er der udelukkende tale om en blog, hvor der ligger indlæg om alskens forskellige emner med links til SEO-firmaets kunder? Dine alarmklokker bør ringe, hvis sidstnævnte er tilfældet.
    • Spred din linkbuilding ud over tid. Linkbuilding i 2015 skal gerne være så “naturligt” som muligt i Googles øjne. Det er unaturligt, hvis et spritnyt website får 200 links fra den ene dag til den anden. Start i det små, hvis dit website ingen indgående links har.

    Kurven (der er fra Ahrefs) herunder viser tydeligt et website, der er gået fra aktivt at arbejde med linkbuilding til at være passivt (hvilket også kunne ses på sitets placeringer på Google).

    Linkbuilding gået i stå

    Har du spørgsmål om dét at bestille linkbuilding? Jeg arbejder professionelt med linkbuilding hver dag og er klar i kommentarerne herunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *